آزمون های رایج زبان انگلیسی در دنیا جهت مهاجرت و ادامه تحصیل
چطور آزمون مناسب را انتخاب کنیم؟
اعتبار مدرک آزمون های مختلف، متفاوت است. مدرک کمبریج برای تمامی عمرتان معتبر خواهـــد بود، در حالی که IELTS و TOEFL آزمون های لحظهای از سطح انگلیسـی شما هستند و فقط برای دو سـال معتبر میباشند.
اگر می خواهید برای اثبات سطح خود یک مدرک زبان دریافت کنیـــــــد و چیزی را برای نمایش در CV خود داشته باشید، آزمون انگلیسی کمبریج احتمالا بهترین انتخاب است. امتحانات آیلتس و تافل اغلب برای درخواست ویزا، شغل و دانشگاه یا کالج دانشگاهی که سطح معینی از انگلیسی برای پذیرش لازم باشــــد، بیشتر مرتبط هستند. بین این دو امتحان، آیلتس بیشتر مورد تقاضا و درخواست قرار میگیرد، در حالی که TOEFL در آمریکا حاکم است (استثنائاتی وجود دارد، و بسیاری از موسسات هر دو را قبــول می کنند).
OPI و OPIC
OPI و OPIC آزمون مخصوص صحبت کردن به زبان انگلیسی است. آنها اغلب درتجارت یا حتی برای معلمان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند تا سطح انگلیسی speaking را بررســـی کنند. امتحان OPI با یک متقاضی و داور در اتاق انجام می شود و OPIC یک تست آنلاین است که در آن دانشجـــــــویان به سؤالات تعیین شده توسط یک کامپیوتر پاسخ می دهند.
اگرنیازی به بررسی مهارتهای دیگرندارید وفقط علاقهمندید که در مورد سطح Speaking خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، OPI و OPIC یک راه خوب برای تست تسلط گفتـــــــاری شما هستند. OPIC بسیار ارزان تر از OPI است زیرا کنکور نیازی به مراجعه به مرکز آزمون ندارد.
آزمونهای کمبریج Cambridge Exams
آزمونهای انگلیسی کمبریج کمی متفاوتتر از تستهای مهارت انگلیســــی است که تا کنون به آنها اشاره کردیم. امتحانات کمبریج امتحانات سنتی “قبولی یا عدم قبولی” هستند، در حالی که سایر آزمونها نمـــــره انگلیسی را در مقیاس مشخصی درجهبندی میکنند.
به همین دلیل، ورود به امتحان کمبریج در سطح مناسب برای شما از اهمیت ویژهای برخـــــوردار است و استاد یا معلم شما باید بتواند به شما بگوید که کدام سطح برای شما مناسب تر است. این سطوح عبارتند از:
– PET کمبریج انگلیسی: مقدماتی
پایین ترین سطح این آزمون است که نشان میدهد شما به اندازه کافی انگلیسی را برای برقـراری ارتباط و صحبت در مورد چیزهای ساده میدانید.
– FCE کمبریج انگلیسی: اول
دانشآموزان سطح متوسط میتوانند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون ثابت می کند که انگلیسـی شما برای زندگی در یک کشور انگلیسی زبان و داشتن ارتباط نسبتا روان خوب است.
– CAE کمبریج انگلیسی: Advanced
دانشجویان پیشرفته وقوی میتواننداین آزمون را هدف قرار دهند.برای این آزمون شما به انگلیسی نوشتاری و گفتاری عالی نیاز دارید.
– CPE کمبریج انگلیسی: مهارت
برای دانشجویانی که قصد دارند سطح خودرادرحد سطح زبان مادری انگلیسی اثبات کنند برگزار میشود. این آزمون حقیقتا یک آزمون دشوار است و کسب آن یک موفقیت بزرگ است.
امتحانات کمبریج برای همیشه معتبر باقی میمانند، بنابراین راهی عالی برای اثبات سطح انگلیسی شما در دانشگاهها و موسساتی است که آن را مورد قبول میدانند.
سایر آزمون ها
آزمونهای دیگری نیز وجود دارد که از محبوبیت خاص خود برخوردارند. قبل از هر امتحان، بسیار مهم است که به این نکته فکر کنید که چرا این آزمون را انتخاب کردهاید و آیا دقیقا نیازشمارا برآورده میسازد. اگر متقاضی دانشگاهی هستید، وب سایت آن را بررسی کنید یا با دانشگاه تماس بگیرید تا از آنها ســـــؤال کنید.
آزمون PBT
این آزمون مانند کنکور برگزار می شود و البته امروزه جای خود را کم کم به آزمون های اینترنتــی داده است و ممکن است درآینده منسوخ شود. این آزمون سه مهارت شنیداری، ساختاری و خواندن را میسنجد. علاوه بر این قسمتی هم برای بخش نوشتاری در نظر گرفته شده است.
در آخر نمرات با هم جمع می شوند و عددی بین 310 تا 677 به متقاضی داده میشود. پس محـــــــــدوده مشخصی برای رد یا قبولی ندارد.
آزمون IBT
در این آزمون باید متقاضی در محل مورد نظر حضور پیدا کند و به صورت اینترنتی امتحان دهد. از نظر اعتبار نیز همسطح تافل قدیمی میباشد. این آزمون تمامی مهارتها رامیسنجد اما تاکید آن بر روی گرامر است.
زمان آزمون 4 ساعت و از 4 قسمت تشکیل شده است. هر قسمت مهارت مشخصی را مورد بررسـی قرار میدهد. این 4 قسمت عبارتند از بخش نوشتاری، خواندن، شنیداری و گفتاری. همچنــــین نمره کلی آزمون بین 0 تا 120 است و هر قسمت 0 تا 30 امتیاز دارد.
آزمون TOLIMO
این آزمون برای توسعه سطح زبان در داخل کشور توسط سازمان سنجش کشور تهیه شده و امکان بررسی سطح توانایی متقاضی را فراهم میسازد.
ثبتنام برای شرکت دراین آزمون فقط ازطریق اینترنت است ومتقاضیان میتوانند درهرسطحی که دوست داشته باشند شرکت کنند. به سایت سازمان سنجش رفته وپس از مطالعه توضیحات، میتوانید ثبت نام کنید.
ساختار این آزمون به تافل شباهت بسیاری دارد و معمولا هر دو ماه یک مرتبه در دانشگاه های معتبــــــر برگزار میشود.
آزمون از مهارت هایی تشکیل شده است که عبارتند از مهارت شنیـــداری، گـــرامر، لغات و درک مطلب
آزمون MCHE
آزمون MCHE نیز توسط وزارت علوم برگزار می شود و برای دانشجویان دکتری که در داخل تحصیل میکنند ضروری است.
آزمون MSRT
میتوان گفت آزمون MSRT جامعترین آزمون در ایران است که توسط وزارت علـــوم برگزار می شود. اعتبار این مدرک فقط در ایران است. بیشتر متقاضیان دانشجویانی هستند که در ایران به ادامه تحصیـــــل میپردازند. از نظر سختی میتوان با آزمونهای تافل و تولیمو مقایسه کرد. آزمون از بخشهای شنیداری، درک مطلب و گرامر تشکیل شده است.
آزمون MHLE
اگرقصد دارید دردوره های علوم پزشکـــــــــی ایــران درس بخوانید، باید مدرک این آزمون رادارا باشید. MHLE توسط وزارت بهداشت برگزار میشود.
محتویات کلی MHLE و سیستم نمرهدهی آن نیز تقریبا شبیه آزمــونMSRT است با این تفاوت که لغات مورد استفاده،از لغات تخصصی رشتههای گروه علوم پزشکی هستند. این آزمون ازچهار قسمت شنیداری، درک مطلب، واژگان و گرامر تشکیل شده است.
آزمون EPT
این آزمون مخصوص متقاضیان شرکت در گروههای پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. و برای افرادی مناسب است که قصد دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیــــــل دهند. این آزمون مهارتهای خواندن و گرامر را بررسی میکند. حداقل نمره قبولی در این آزمون نیز پنجاه است.
آزمون UTEPT
این آزمون فقط درایران معتبراست و توسط مرکززبان دانشگاهـــــــــی تهــران برگزار می شود.آزمون از واژگان، گرامر و درک مطلب تشکیل شده است.
آزمون IMAT
اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را دارید و رشته پزشکی را انتخاب کردهاید. باید نخست این مدرک را گرفته و نمره حداقل 5.5 آیلتس را در هم در کارنامهتان کسب کرده باشید.
تمام دانشگاه های ایتالیا پزشکی را به انگلیسی آموزش نمیدهند. پس برای ورود به دانشگاههای انگلیســی زبان باید در آزمون ورودی آن حضور پیدا کنید و نمره کافی را بدست آورید.
آزمون GMET
این آزمون برای کسانی مناسب است که متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستند. هدف از این آزمــون بررسی توانایی متقاضیان رشتههای بازرگانی نظیر حسابداری، MBA و دورههای مشابه آن است. اکثــر کشورها از جمله آمریکا و … این مدرک را قبول دارند.
آزمون GRE
متقاضیانی که به فکر مقاطع ارشد یا بالاتر از آن هستند و قصـــــــد دارند در دانشگاههای خارج از کشور تحصیل کنند، معمولا به سراغ این آزمون میروند. این مدرک مورد پذیرش کشورهایی همچون آمریکا و انگلستان است. متقاضی باید درک درستی از متون علمی و تخصصی داشته باشد و این یک معیار اصلی برای آنهاست.همچنین آزمون دو سطح عمومی و تخصصی دارد که از سه قسمت verbal،quantities و analytic تشکیل شده است.
آزمون OET
آزمون OET آزمون تخصصی زبان مشاغل علوم پزشکی (Occupational English Test)، آزمونـی ویژه برای مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی می باشد که توانایــــــی زبانی افراد را از نظر حرفـه ای و تخصصی در این زمینه می سنجد.
پزشکــــــان و یا کارکنان مراکز درمانی که قصد مهاجرت و یا مشغول به کار شدن در مراکــز پزشکی و درمانی خارج از کشور را دارند مانند کشورهای استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور از آنها خواستـــــه می شود برای اثبات توانایی زبانی خود در سطح تخصصــــــی، در این آزمون شرکت نمایند. این آزمون که توسط مرکز آزمون های بین المللـــــــــی دانشگاه کمبریج طراحی گردیده است، توانایی زبانی پرسنل و کارکنان مشاغل حـــــــــوزه درمان و علوم پزشکی را در زمینه تخصصی آنها می سنجد تا افراد باصلاحیت را در اختیار مراکز درمانی انگلیسی زبان قرار دهد.
در طول امتحان چه کاری باید انجام دهیم؟
برای TOEFL، بیشــــــــتر متقاضیان آزمون مبتنی بر اینترنت TOEFL IBT را انتخاب میکنند. این امتحان از راه دور انجام می شود و سه تا چهـــار ساعت و نیم ساعت به طول میانجامد (به استثنای یک استــراحت ده دقیقهای) امتحان توانایی صحبت کردن، گوش دادن، نوشتـــــــن و خواندن شما را میسنجد. درکل می توانید 120 امتیاز، 30 برای هر ماژول بدست آورید. نمره شما در گواهینامه شما بین 0 تا 120 خواهد بود و این گواهینامه به مدت دو سال معتبر خواهد بود.
آیلتس همچنین بر چهار ماژول صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن متمرکز است. سه ماژول اول (گوش دادن، خواندن ونوشتن) با آزمون کتبی تست می شوند که 160دقیقه طول می کشد و بدون استراحت انجام می شود. قسمت شفاهی امتحان 15دقیقه طول می کشد و یا در همان روز (بعد از10 دقیقه استراحت) یا در روز دیگربرگزار میشود. این امر بستگی به مرکز کنکورشما دارد. شما نمرهای بین 1 تا 9 دریافت می کنید، و مانند TOEFL فقط دو سال معتبر است.
محتوای آزمون انگلیسی کمبریج به نوع امتحانی که می خواهید بستگی دارد. به طور کلی، امتحان کمبریج دو روز طول میکشد. روز اول شامل خواندن، نوشتن و گوش دادن است. هر ماژول بسته به سطــــح شما یک تا دو ساعت طول میکشد. قسمت شفاهی امتحان معمولا در روز دیگر برگزار می شود و حــدودا 15 دقیقه زمان میبرد. این قسمت از امتحان اغلب به همراه یک دانشجوی دیگر انجام میشود. بسته به مرکـز آزمون، امتحان کمبریج میتواند برروی رایانه یا کتبی انجام شود. امتحان مطابق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها CEFR، از A1 تا C2 مشخص میشود و در صورت عدم موفقیـت در یک سطح، در مقیاس CEFR مشخص می شوید.
چه کسی گواهینامه را صادر می کند؟
گواهینامه تافل توسط سرویس آزمون آموزشی ETS، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی صادر می شود، در حالی که آیلتس به طورمشترک متعلق به شورای بریتانیا،آموزش IDP وارزیابی زبان انگلیسی کمبریج است. مدرک کمبریج توسط ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، مستقر در دانشگاه کمبریج در انگلستان صادر می شود.
آزمـون (IELTS)آیلتس) ، International English Language Testing System که با همکـــاری مشترک دانشگاه کمبریـــــج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار میشود، مهارت زبان انگلیسی افرادی را که می خواهند برای ادامه تحصیل و یا کار در کشورهایی که زبان انگلیسی به عنــوان زبانی برای برقراری ارتباط استفاده می شود، ارزیابی می کند.
بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و آمریکــــــا و … آزمون IELTS را به رسمیت میشناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلنـد، داشتن مدرک IELTS الزامی است. مدت زمان اعتبــار مدرک IELTS دو سال است. شرکت در آزمون آیتلس پیشنیاز و محدودیت سنی ندارد و داوطلب به تعداد نامحدود می تواند در آزمون IELTS شـــــرکت کند.
آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) و جنرال ترینینگ ( General Training) ؟
- Academic: برای افرادی که متقاضــــــی ورود به دانشگـــــاه جهت ادامه تحصیل در مقاطــــع کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، مناسب می باشد. آیلتس آکادمیک برخی از ویژگـــــی های زبان مورد استفاده در مطالعه دانشگاهـــــی را منعکس می کند و ارزیابی می کند که آیا شما آماده برای شروع تحصیل یا آموزش در محیطی انگلیسی زبان هستید.
- General Training: برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهایی مثل ترکیه، چین، قبـــرس، استــــرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلستان و … را دارند و یا متقاضی تحصیلات متوسطه، برنامه های آموزشی و یا کسب تجربــه کاری در یک محیط انگلیسی زبان هستند، مناسب می باشد. این آزمون بر مهارتهای اساسی و اولیه در زمینه های گسترده اجتماعی و محیط کار تمرکز دارد.
هر دو نوع این آزمون ارزیابی معتبــــــــر و دقیق از چهار مهارت زبانی (شنوایی (listening) ، خواندن (reading) ، نوشتن (writing) و مکالمه (speaking)) را ارائه می دهند.
آزمون IELTS کاغذی یا کامپیوتری ؟
- آیتلس مبتنی بر کاغذ : در این نوع آزمون ، داوطلب بصورت حضوری در یکی از مراکز رسمی آزمون IELTS حضور یافته و سوالات و برگه های پاسخگویی برای آزمونهای خواندن ، شنوایی و نوشتن را تحویل گرفته و پاسخ های خود را با خودکار یا مداد در دفترچه آزمون می نویسد. آزمون Speaking به صـــــــــــورت حضوری (رودررو) با یک آزمونگرمجرب IELTS انجام می شود.
- آیلتس مبتنی بر کامپیوتر : در این نوع آزمــــون، داوطلب در یکــی از مراکز آزمون IELTS به سؤالات آزمونهای های خواندن، شنــوایی و نوشتن در مقابل رایانه که در صفحه رسمی IELTS ارائه می شود، پاسخ می دهد. سپس آزمونگرها پاسخهای داوطلب را از طریــــق کامپیوتر ارسال می کنند. آزمون Speaking به صورت حضوری (رو در رو) با یک آزمونگـــــــــــــــر مجرب IELTS انجام می شود.
ترتیب بخشهای آزمون بدین صورت است که ابتدا در آزمــن بخش Listening، سپس بخش Reading و در انتها در بخش Writing شرکت خواهید کرد. بخش مصاحبه شفاهی ممکن است در طول یکهفته بعـد و یا یک هفته قبل از آزمون برگزار گردد.
نمره هر کدام از چهار مهارت زبانی (شنوایی (listening)، خــــواندن (reading)، نوشتن (writing) و مکالمه (speaking)) از 0 تا 9 می باشد که میانگین نمره های اخــــذ شده در هر مهارت حساب شده و به عنوان نمـــــــــره نهایی محسوب می شود. همچنین نمره هر چهار مهارت بهطور جداگانه در کارنامه درج خواهد گردید.
در جـــــدول زیر الگوی کلی آزمون IELTS ، از جمله ترتیب بخش ها ، مدت زمان و سوالات هر بخش نشان داده شده است :
نکات کلیدی در مورد بخش های مختلف آزمون IELTS :
-
- بخش شنیدن (Listening) : با توجـــــــه به اینکـه فایل صوتی امتحان Listening فقط یکبــــــــار پخش میشود لذا به داوطلب زمان کافی برای مرور سوالات قبل از پخش فایل صوتی امتحان و بازبینی جواب های سوالات بعد از پایان آزمون Listening و همچنیــن انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه داده خواهد شد.
- بخش خواندن (Reading) : این بخش از آزمون شامل سه متن مجزا می باشد که جمعـاً از ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه تشکیل خواهند شد. توجه داشته باشید که زمان اضــــــافی برای انتقال جواب سوالات به پاسخنامه داده نخواهد شد.
- بخش نوشتن (Writing) مربوط به آزمون آیلتس جنرال ترینینگ (General Training): در این بخش داوطلب در مورد دو موضوع مجــــزا انشا خواهـــــد نوشت. درموضوع اول مسئله و یا مشکلی را در قالب یک نامه که حداقل حاوی 50 کلمه می باشد به یک شخص فرضی خواهد نوشت. در صورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتــــــــر از 150 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد. نوع نامه نوشتــــــه شده می تواند بسته به دلخــــــــــــواه داوطلب یکی از چهار نوع (Complaint / Request of information letter شکایت نامه / نامه درخـــــــــــواست اطلاعات – Job application letter نامه درخواست کار – Personal letter نامه شخصـــــی – Formal business letter نامه رسمی اداری) باشد. در موضوع دوم داوطلب در مورد یک مسئله نظر مخالف و یا موافق خود را درقالب یک متن که حاوی حداقل 250 کلمه می باشد بیان خواهد کرد.در صورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتر از 250 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد.
- بخش نوشتن (Writing) مربوط به آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) : در موضوع اول داوطلب توضیحی که حاوی حداقل 150 کلمه باید باشد در مورد جدول و یا نمودار داده شده خواهد نوشت. در موضوع دوم داوطلب در مورد یک مسئله نظر مخالف و یا موافق خود را در قالب یک متن که حاوی حداقل 250 کلمه می باشد بیان خواهد کرد. در صــــــــورتی که تعداد کلمات نوشته شده کمتر از 250 کلمه باشد از نمره این بخش کم خواهد شد.
- بخش مکالمه (Speaking) : این بخش از آزمـــــون شامل سه بخش می باشد. بخش اول شامل پاسخ به سوالات مربوط به موضوعات عمومی و شخصی در مورد محــــل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایق داوطلب، در بخش دوم به داوطلب یک دقیـــقه فرصت داده می شود که در مورد موضــوع داده شده تفکر و یادداشت برداری کند. سپــــس بمدت 2 دقیقه شروع به مکالمه می کند. پس از پایان دو دقیقه داوطلب به یک یا دو ســـــوال در موضوع موضوع داده شده پاسخ خواهد داد. در بخش سوم داوطلب در مورد موضــــــوع بخش دوم با مصاحبه کننده بمدت 4 الی 5 دقیقه صحبت خواهد کرد.
مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون IELTS ؟
تکمیل فرم درخواست ثبت نام در آزمون آیلتس (IELTS Application Form)- دو قطعه عکس رنگی زمینه سفید – کپی پاسپورت امضا شده با حداقل ۶ ماه اعتبار یا کارت شناسایی ملی – کپــــی کارنامه قبلی ( در صورتی که پیش از این در آزمون شرکت کردهاید)
آیا در نمره آزمون IELTS ، لهجه مهم است ؟
خیر . نمره شما برای تلفظ بستگی به این دارد که تا چه اندازه واضح و قابل فهم صحبت می کنید. عــوامل موثر بر تلفظ عبارتند از :
- pronunciation of individual sounds
- word stress
- sentence stress
- rhythm
- intonation
همه نکات مهم برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس
نمره خوب اسپیکینگ آیلتس به چه چیزی بستگی دارد؟
کیفیت مهارت گفتاری شما بستگی به استفاده شما از محتوای زیر دارد:
۱–روان و پیوسته صحبت کردن
- درنگ
- مدت صحبت
- تکرار
- تصحیح خود
- پیوسته بودن مطالب
- سخنرانی مناسب موقعیتی
۲– صحیح صحبت کردن
- پیچیدگی
- رعایت متد rule of thumb
۳–منابع واژگانی
- ترتیب و صحیح بودن واژه ها
- کاربرد collocation
- توانایی تعریف و توضیح کلمه با عباراتی دیگر (paraphrase)
- کاربرد اصطلاحات
۴– تلفظ
- قابلیت فهم
- قابل توجه بودن
- ریتم داشتن
- زیر و بمی صدا
- فشار و تاکید روی واژه ها
- سرعت سخنرانی
- لهجه
به طور کلی و در زبان های مختلف اولین معیــاربرای خوب صحبت کردن چیست؟ واضح است که مهـــم ترین معیار روان و بدون تپق صحبت کردن است. روان صحبت کردن یعنی این که شما بتوانید بــــــــدون مکث و پشت سرهم حرف بزنید. برای مثال زمانی که شما به زبان مــــــادری تان صحبت میــکنید بین دو جمله یا بین دو کلمه در یک جمله بیش از ۵ ثانیه مکث ندارید.
با این وجود ممتحن آیلتس بین صحبت های شما دنبال سرنـــــــــخ می گردد تا روان صحبت کردن شما را بررسی کند. این معیار ها یا سرنخ ها به شرح زیر است:
- درنگ
- مدت صحبت
- تکرار
- تصحیح خود
نکات مهم:
۱-در آزمون IELTS Speaking باید از این که ممتحن به حرف های ما به عنـوان کاندیدا توجه می کند اطمینان پیدا کرد. برای این که این اطمینان حاصل شود کاندیدا می تواند سرنخ هایی را به ممتحن پیشنهاد دهد تا باعث شود که ممتحن صحبت اورا قطع کند. برای مثال، شما می توانید جملــه ها را با عبارت های زیر شروع کنید:
- First of all (I like to talk about my personal experiences)
- ابتدا (من می خواهم در مورد تجربه های شخصی خود صحبت کنم)
- Moreover (there are few incidents recorded in the last few years indicating rapid climate change)
- بیشتر که بخواهم توضیح دهم (رویدادهای سالهای اخیرنشان دهنده تغییرات آب و هوایی میباشد).
- In my view (rich countries who are mostly responsible for global warming should pay the debt to poorer nations)
- از نظر من (کشورهای توسعه یافته بیشتر از همه مقصر گرمای کره زمین هستند و باید خسارت آن را به سایر ملت ها پرداخت کنند).
- On the other hand (poor countries should make innovation about how to cope with the changing climate)
- از طرف دیگر (کشورهای فقیر ایده ها و اختراعاتی در مورد حل این مشکل دارند).
- I guess that (research should be carried out more extensively to protect total annihilation due to climatic change)
به یاد داشته باشید استفاده از این عبارت ها باعث تغییر نمره شما به ۶ یا ۷ می شود؛ اما استفاده از یکی و تکرار مداوم آن باعث کاهش نمره شما خواهد شد.
۲-صحت و دقت گرامری
ما معمولا هنگام صحبت کردن اشتباه های گرامری داریم زیرا که ما هنگام نوشتن بیشتر از صحبت کردن روی گرامر تمرکز می کنیم. از طرف دیگر تعداد زیادی از انگلیسی زبان ها هستند که هنگـــــــام صحبت کردن، ساختارهای دستوری را رعایت نمی کنند. کسانی که در مورد آزمون آیلتــــــس صاحب نظر هستند (برای نمره ۷) می گویند که به تناوب و روان حرف زدن خطاهای ساختاری را به همراه دارد.
اما اگر میخواهید که نمره ۸ یا بالاتر رابگیرید باید صحیح و به دور از خطا حتی خطاهایی که انگلیســـی زبان هم به آن ها دچار می شوند، صحبت کنید. توجه کنید که صحیح صحبت کردن و رعایت ترتیب هردو مهم می باشد. به این معنی که کسانی که نمره بالا می گیرند نه تنها ساختـــار ها را درست به کار می برند بلکه ترتیب آن ها رانیز رعایت می کنند. نمره ترتیب مطالب به عوامل مختلف بستگی دارد و این عــوامل شامل:
- پیچیدگی
- تنوع زمانی
اگر تمام جمله های شما ساده و کوتاه باشند، ریتم شما شکسته می شود و غیرطبیــعی به نظر می آید و این قضیه حس شنوایی ممتحن را تحریک می کند.
از جملات ساده، مرکب و پیچیده استفاده کنید و در عین حال این جملات دور از خطاهای دستوری باشند.
- ساده: I was born in a village.
- مرکب: The size of this village is small but it is very beautiful
- پیچیده: I like to live there because all villagers are friendly to each other
همان طور که که میبینید فرایند راحتی در پیش رو داریم. ۲ روش برای این کار وجود دارد:
- استفاده از حروف ربط “and/but/or” به منظور اتصال دو جمله به یکدیگر.
- استفاده از حروف ربط وابستــــه مثل “when/where/though/because/if/since etc.”به منظور ترکیب دو جمله.
- تنوع زمان ها
استفاده از جمله واره های موصولی تنها راه برای نشان دادن توانی ما در استفاده از گرامر نیست. بـــرای مثال گوینده ای که مهارت گفتاری ضعیفی دارد فقط از حال ساده استفاده می کند. اگر ممتحن متوجــه شود که شما در بیشتر جمـــله های خود از حال ساده استفاده کردید حتما از نمره شما کم می کند؛ بنابراین تلاش کنید که زمان های مختلف استفاده کنید.
۳- منبع واژگانی
بیشتراوقات شما نمی توانید تنها با یک کلمه منظور خود را منتقل کنید. میــتوانید؟ در حقیقت شما نیازدارید تا از کلمه های چند گانه استفاده کنید تا منظور خود را برسانید. اکنون سوال اینجاست که چطـــور می شود از واژه ها استفاده کرد و منظور کامل بیان شود؟ این جا باید به بخش دوم نمره دادن آزمـــون speaking آیلتس بپردازیم. به طور خاص تر باید گفت که موارد زیر، زیرمجموعه منبع واژگانی هستند.
- ترتیب وازه ها و درست بودن آن ها
- توانایی تفسیر و تعریف کلمات و جمله ها (paraphrase)
- کاربرد اصطلاحات
- ترتیب واژه ها و درست بودن آن ها
آیا می دانید که در انگلیسی ۲۰۰۰ واژه وجود دارد که پیوسته از آن ها استفاده می شود؟ و این که ۳۰۰۰ واژه برای متن های آکادمیک وجود دارد؟
تحقیق های متعدد نشان میدهد که گویندگانی که در سطح پیشرفته هستند در صحبت هایشان کمتر از واژه های تکراری استفاده می کنند و در عوض سعــــــــی می کنند واژه های آکادمیک را بیشتر به کار ببرند. واضح است که کمیت واژهای به کار رفته در آزمون آیلتس مورد توجه ممتحن می باشد؛ یعنی استفاده از واژه های آکادمیک مهارت گفتاری بالاتری را نشان می دهد. یک نمونه عالی که موفق به کسب نـمره ۹ در بخش اسپیکینگ شد:
توانایی تبدیل واژه ها به جمله بدون تغییر معنی (paraphrase)
گاهی اوقات کلمه ای را فراموش می کنید و تصمیم می گیرید که به جای استفاده از آن، در مـــــوردش به ممتحن توضیح دهید و این احتمالا چیز خوشایندی برای شما نیست. یک راه قدرتمند این است که در چنین موقعیت هایی از paraphrase کردن استفاده کنید.
Paraphrase کردن یعنی این که زمانی که واژه خاصی را فراموش کردید، سعی کنید که آن را با استفاده از کلمات دیگری توضیح دهید (زمانی که اصلا نمی دانید معادل کلمه ای خاص در انگلیســـــــی چیست).
طبیعی است که شما با این مشکـــــــل در امتحان speaking آیلتس روبرو شوید. می توانیـــــد از قوانیــن Forget-Explain method برای بالابردن مهارت paraphrase کردن خود استفاده کنید.
۱-ابتدا با استفاه از عبارت های زیراجازه بدهید که ممتحـــن بداند که شما واژه ای را فرامــــوش کرده اید:
- Actually, can’t seem to remember the word
- Let me try to put it into plain words or Let me to explain what I mean here
۲- سپس با استفاده از جمله های زیر واژه را توضیح دهید.
- Well what it is
- It is a kind of
- In some ways it’s similar to
- It’s actually something like a
کاربرد اصطلاحات
۳-اگر میخواهید که در آیلتـــــــس نمره ۷ یا بالاتر را کسب کنید باید در پاسخ های خود از اصطـــلاح ها استفاده نمایید. اصطلاح ها در زبان بسیار گستـــــــــــرده هستند. این که بتوانید آن ها را درجای مناسب به کارببرید بستگی به دانش زبانی شما دارد.
۴-تلفظ
تلفظ تولید صداها به روشی ساده است که مخاطب بومی بتواند کلمه یا جمله را متوجه شود؛ بنابرایـــــــــن هنگامی که میخواهید برای آیلتس خود را آماده کنید به جای این که نگران لهجـه خود باشیـد، به تلفظ های خود دقت کنید و سعی کنید که هیچ خطایی در تلفظ ها نداشته باشید. ممتحن آیلتس با استفاده از تعـــــــدادی معیار تلفظ شما را می سنجد:
- قابلیت فهم
- شمرده شمرده بودن
- ریتم داشتن
- زیر و بمی صدا
- فشار و تاکید روی واژه ها
- سرعت سخنرانی
- لهجه
-آزمون شنیداری (Listening):
زمان: تقريبا 30 دقيقه ( به علاوه 10 دقيقه زمان براي انتقال پاسخ ها)
تعداد سوالات : 40
اين آزمون شامل سوالات متعددي از جمله چند گزينه اي، تطبيقي، نامگذاري نمودار ونقشه، تكمــــيل فرم، تكميل یادداشت، تكميل جدول، تكميل روند نما (فلــــــــــوچارت)، تكميل خلاصه نویسی، تكميل جمله و نيز سوالات با پاسخ هاي كوتاه مي باشد.
بخش هاي مختلف آزمون شنيداري: (4 قسمت)
بخش اول مكالمه اي بين دو نفر در یکی ازموقعيت هاي اجتماعي روزمره است. (براي مثال در يك آژانس مسكن)
بخش دوم يك صحبت تک نفره در يكي از موقعيت هاي اجتماعــي روزمره مانند سخنراني درباره امكانات محلي يا صحبت درباره تداركات لازم براي پذيرايي در طول كنفرانس است.
بخش سوم مكالمه اي بين حداكثر چهار نفر در محيطي آموزشي است. براي مثال مكالمــــــــه اي بين استاد دانشگاه و دانشجـــــــــويان درباره تكاليف، يا مكالمه بين گروهي از دانشجويان كه براي يك پروژه تحقيقي برنامه ريزي مي كنند.
بخش چهارم یک صحبت تک نفره در مورد موضوعی آکادمیک مانند یک سخــنرانی دانشگاهی می باشد.
داوطلبان فقط مي توانند يك بار به هر بخش گوش دهند.
در اين آزمون از صداها و لهجه های متفاوت توسط افرادی که زبان مادری شان انگلیسی می باشد استفاده مي شود.
مهارت هاي مورد ارزيابي:
طيف وسيعي از مهارت ها از جمله درك ايده هاي اصلي و اطلاعات خاص و جزئی، درك نظرها، نگرش ها و مقصود گوينده، و نيز پیگیری توسعه یک بحث در اين آزمون ارزيابي مي شوند.
نمره دهي: داوطلب براي هر پاسخ صحیح يك نمره دريافت مي كند .مجمــــــــوع نمرات 40 مي باشد كه تبديل به مقياس 9 تايي آيلتس میشود و به صورت نمره ی کامل و یا نیم نمره گزارش مي شود.
-آزمون خواندن (Reading):
مدت زمان پاسخگویی : 60 دقیقه (زمان بیشتری براي انتقال پاســـــــــــخ ها در نظر گرفتــــــه نمی شود)
تعداد سوالات: 40
این آزمون شامل طیف وسیعی از سوالات می شود از جمله سوالات چند گزینه ای، تشخیــــــــص صحت اطلاعات ( درست/غلط/داده نشده)، تشخیص نظرات و ادعاهای نویسنده (بله/ خیر/ داده نشده )، تطبـــــیق اطلاعات ، تطبیق عناوین، تطبیق ویژگی ها، تطبیق انتهای جملات، تكميل جمله، تكميل خلاصـــه نویسی، تكميل یادداشت، تكميل جدول، تكميل روندنما (فلوچارت)، تكميل نامگذاری نمودار ونیز ســوالات با پاسخ های کوتاه.
بخش های آزمون: این آزمون از سه بخش تشکیل شده است.
طول کلی متن های ارائه شده 2150 تا 2700 لغت می باشد.
خواندن آکادمیک
هر بخــــــــــــش شامل یک متن طولانی معتبــــر است که از کتاب ها، ژورنال ها، مجلات و یا روزنامـه ها برگرفته شده است. این متـون برای مخاطب غیر متخصـص نوشته شده اند و در مورد موضـــــــوعات علمی و مورد علاقه عمومی است. متون ارائه شده مناسب و در دستــرس داوطلبـــــان ورود به دوره های کارشناسی؛ ارشد و نیز دوره های حرفه ای است و طیف وسیعی از متون از توصیفی و واقعی تا استدلالی و تحلیلی را دربرمیگیرد. به علاوه ممکن است متون ارائه شده حاوی اصطلاحات غیر زبانی مانند نمودار وتصویرنیزباشند.چنانچه این متون دارای اصطلاحات فنی باشند،واژه نامه ساده ای نیزضمیمه آنها میشود.
خواندن عمومی
بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه واقعی می باشد. این امکان وجود دارد که یکی از این متون ترکیبــــی باشد از 6 تا 8 متن کوتاه مرتبط با موضوعی مانند تبلیغات هتل. عناوین متون در مورد مباحث مربوط به زندگی روزمره در یک کشور انگلیسی زبان هستند.
بخش دوم شامل دو متن کوتاه واقعی درباره موضوعات مرتبط بامشاغل مانند درخواست کار،سیاست های شرکت، شرایط و دستمزدها، امکانات محل کار، توسعه و آموزش کارکنان می باشد.
بخش سوم شامل یک متن طولانی تر و پیچیده تر در مورد موضوعات مورد علاقه عموم است.
تمامی متون استفاده شده در آزمون خواندن معتبربوده وبرگرفته از اعلامیه ها، کتابچه راهنمای شرکت ها، اسناد رسمی، کتب، مجلات و روزنامه ها می باشند.
مهارت های مورد ارزیابی:
طیف وسیعی ازمهارت ها مانند خواندن برای درک خلاصه کلام، ایده های اصلی، جزییات، درک استنباط و معانی ضمنی، درک نقطه نظر و مقصود نویسنده، و نیز درک پیگیری توسعه یک بحث در این آزمون سنجیده می شوند.
نمره دهی:
داوطلب براي هر پاسخ يك نمره دريافت مي كند.
مجموع نمرات 40 مي باشد كه تبديل به مقياس 9 تايي آيلتس میشود و به صورت یک نمره کامــل و يا نيم نمره گزارش مي شود.
– آزمون نگارش (Writing):
زمان: 60 دقیقه
تعداد تمرین ها (Tasks): دو تمرین
داوطلبان ملزم به نگارش حداقل 150کلمه برای تمرین اول و 250 کلمه برای تمرین دوم هستند.
بخش های آزمون: این آزمون شامل دو بخش است.
نگارش آکادمیک(Academic Writing):
در تمرین اول گراف، جدول، یا نمـــــوداری ارائه شده است که داوطلبان ملزم به به توصیف، خلاصـه کردن یا تشریح اطلاعات ارائه شده به زبان خودشان هستند. ممکن است از داوطلبــــــان خواستـه شود به توصیف و تشریح داده ها بپردازند یا مراحــــل گوناگـــــــــون یک فرآیند و یا دستورالعمل استفاده ازیک وسیله را شرح دهند و یا به توصیف یک شی یا رویداد بپردازند.
مسائـــــل مطـــــرح شده ازمسائل مــــوردعلاقه عمـــــــــوم هست که مناسب داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی،ارشد و دوره های حرفه ای است و به راحتی برای آنها قابل درک هست. پاسخ های تمرین اول و دوم باید به سبک رسمی نوشته شوند.
نگارش عمومی (General Training Writing)
در تمرین اول، موقعیتی به داوطلبان ارائه شده است که داوطلبان ملزم به نوشتن یک نامه جهت درخواست اطلاعات و یا تشریح موقعیت هستند. این نامه ممکن است شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد.
در تمرین شماره دو داوطلبان ملزم به نگارش مقاله ای در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال و یا مشکل هستند. این مقاله می تواند در مقایسه با تمرین2 نگارش آکادمیک کمی شخصی تر باشد. موضوعات از موضوعات مورد علاقه عمومی هستند.
مهارت های مورد ارزیابی: در هر دو تمرین توانایی داوطلبان در نگارش پاسخی مناسب از لحاظ محتـوا، سازماندهی ایده ها، و صحت و دامنه واژگان و دستور زبان سنجیده میشود.
نگارش آکادمیک
در تمرین شماره یک، بسته به نوع تمرین، توانایی داوطلبان در سازماندهی، ارائه و احیانا مقایسه داده ها، توصیف مراحل یک فرآیند، تشریح یک شی، رویداد و یا دنباله ای از وقایع، و نیز توضیـــح کارکرد یک وسیله مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در تمرین شماره دو، بسته به نوع تمرین، توانایی داوطلبان در ارائه راه حل یک مشکل، بیان نظـــــرات و توجیه آنها، مقایسه شواهد، عقاید و مفاهیم، ارزیابی و به چالش کشیدن ایده ها، شواهد و استدلالات مـــورد ارزیابی قرار می گیرد.
نگارش عمومی
درتمرین شماره یک، بسته به نوع تمرین، توانایی داوطلبان درمکاتبات شخصی به منظوراستخراج وارائه اطلاعات واقعی، بیان نیازها، خواسته ها، علائق و عدم علاقه، و بیان نقطه نظرات (دیدگاه ها، شکــایات، و غیره) مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در تمرین شماره دو، توانایی داوطلبان در ارائه اطلاعات واقعی، طرح یک مشکل و ارائه راه حـــل، بیان عقاید و توجیه آنها، ارزیابی و به چالش کشیـدن ایده ها، شواهد و استدلال ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
نمره دهی:
عملکرد داوطلبان در هر یک از تکالیف توسط ممتحـــــــــنین رسمی آیلتس بر اساس چهار معیار توصیف نمرات آزمون نگارش آیلتس (موفقیت درپاسخ دهی به تمرین، انسجام و پیوستگی، دامـــنه واژگان، دقت و صحت دستور زبان) مورد ارزیابی قرار می گیرد.
-آزمون گفتاری (Speaking):
زمان: 14-11 دقیقه
تمرین: آزمون گفتاری شامل یک مصاحبه رودرروی سه قسمتی با یک ممتحن می باشد وضبــط می شود.
بخش های مختلف آزمون گفتاری: (3 بخش)
بخش 1: مقدمه و مصاحبه (4 تا 5 دقیقه)
در این بخش ممتحن به معرفی خودش می پردازد و از داوطلب می خواهد که خــــــودش را معرفـی کند و هویت خود را تایید کند. همچنیـــــن ممتحن سوالاتی کلی درباره موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، تحصیلات و علایق می پرسد.
بخش دوم: صحبت کردن فردی طولانی (3-4 دقیقه)
در این بخش، ممتحن به داوطلب یک کارت میدهد. این کارت حاوی یک موضوع خاص و نکاتــــــــی که داوطلب می تواند درباره آن صحبت کند می باشد. داوطلب یک دقیقـــه زمان دارد تا خود را برای صحبت کردن آماده کند و یک مـداد و برگه در اختیارش قرار می گیرد تا یادداشت برداری کند. داوطلب یک یا دو دقیقه درباره ی موضوع نوشته شده در کارت صحبت میکند. سپس ممتحن یک یا دو ســــــــوال درباره آن موضوع از داوطلب می پرسد.
بخش سوم: گفتگوی دو طرفه (4 تا 5 دقیقه)
در این بخش، ممتحن سوالات بیشتری که مرتبط با موضـــــوع بخش دوم هستند می پرسد. این سوالات به داوطلب این امکان را می دهند تا درباره مسائل و ایده های انتزاعی بیشتر بحث کند.
مهارت های مورد ارزیابی
در آزمون گفتاری طیف وسیعی از مهارت ها از جمله توانایی داوطلب در انتقـــــــال نظرات و اطلاعات درباره موضوعات روزمره و تجارب و موقعـــیت های رایج از طریق پاسخ دهی به تعدادی سوال مورد ارزیابی قرار می گیرد. به علاوه، توانایی داوطلب در صحبت طـــــولانی درباره یک موضوع مشخص با استفاده از زبان مناسب و سازماندهی ایده ها به طور منسجم، بیان و توجیه عقاید، تحلیل، بحث و ارزیابــی مسائل مورد ارزیابی قرار می گیرد.
آزمون آیلتس برای داوطلبان با مشکلات شنیداری و گفتاری
در بین داوطلبانی که خواستار شرکت در آزمون آیلتس می باشند ممکن است افرادی با شرایط خاص دیده شوند . در این قسمت شرایط داوطلبــــــان با مشکلات شنیداری و گفتاری مورد بررسی قرار گرفته که به تفضیل در این بخش برای داوطلبان عزیز آورده شده است .
داوطلبان عزیز به خاطر داشته باشند که برای شرکت در آزمون باید حداقل 3 ماه قبل از تاریخ آزمون ثبت نام خود را تکمیل نمایند و در این مدت مرکز آزمون آیلتس شرایطی را برای متقاضی فـــــــراهم می سازد . در ابتدای کار با متقاضی در مورد تاریخ امتحان و شرایط متقاضی صحبت می شود و تاییـــــد و مدارک پزشکی در مورد نوع مشکل گرفته می شود .
براساس اطلاعات جمـــــــــع آوری شده محلی را برای آزمون داوطلب در نظر می گیرند و اگر تجهیزات و شرایط مورد نظردرمحل آزمون فراهم نشود ، متقاضی به مرکز آزمون دیگری فرستاده می شود شرایط متفاوتی در مراکز وجود دارند که متقاضی برحسب نوع نیاز خود می تواند انتخاب کند .
۱ -سمعک ، هدفون و سایر تجهیزات در آزمون شنیداری آیلتس متقاضی می تواند
سوالات را در برگه های چاپ شده می خوانند
به فایل صوتی گوش می دهند
پاســــــخ ها رادربرگه های مجــــزا از سوالات یادداشت می کنند اگرمشــکل شنوایی داوطلب رامی آزارد می تواند از روش های زیر کمک بگیرد .
اگر از سمعک استفاده می کنید ، این امکان وجود دارد که همان سمعک را در روز آزمـــــون استفاده کنید ولی بخاطر داشته باشید که با مرکز آیلتس خود قبل از آزمون هماهنگ کنید .
اگر شما بطور معمول از دستگاه هایی بی سیم و یا سیستم های FM شخصــــی استفاده می کنید ، باید تایید استفاده از این سیستمها را از مرکز آیلتس قبل از آزمون بگیرند . این تایید می بایست حداقل دو هفته قبــــل از آزمون درخواست شود .
اگر شما با کمک هدفون یا تجهیزات تقویت کننده کار می کنید نیز باید تایید استفاده از این تجهیــــــزات را حداقل دو هفته قبل از آزمون با مرکز آیلتس هماهنگ کنید .
اگر شما از هدفون استفاده می کنید ، سرپرست آزمون ( فردی که آزمون شنیداری را برگذار می کند ) باید قادر به شنیدن و کنترل فایل های صوتی باشد بدین معنـــــــی که آنها از بلندگو های خارجی و یا یک جفت هدفـــــون دیگر همزمان گوش می دهند . به شما اجازه استفاده از دستگاه شخصی پخش CD دستگاه پخش فایل MP3 و یا هر سیستم پخش فایل صوتی داده نمی شود
اگر شما از تجهیزات ویژه ای از جمله دستگاه های خاص تقویت صدا استفاده می کنید ، بـــــرای شما اتاق مجزایی در نظر گرفته می شود که برای این موضـــــــــوع شما باید حداقل دو هفته قبل از آزمون با مرکز برگزاری آزمون در ارتباط باشید .
۲ -آزمون شنیداری آیلتس نسخه کم شنوا
) لب خوانی) داوطلبان می توانند آزمون شنیداری از طریق لب خوانی را درخواست نمایند. به جای پخـش فایل صوتی، یک سرپرست همه متن های آزمون رامی خواند هرمتــــن رادوبار برای داوطلب آزمــــــون می خوانند و در طول زمان بار دوم روخوانی سرپرست هر از گــــــاهی ، خواندن را متوقف می کند و به شما زمان پاسخ دادن به سوالات را می دهند . برای انتخاب این آزمون شما می بایست مطمـــــئن باشید که می توانید یک فردی را که به انگلیسی صحبت می کند.
به درستی لب خوانی کنید و بارها نمونه های قبل از آزمون را تمرین نمایید . این امکــــــان برای متقاضی وجــــــــــود دارد که قبل از آزمون با فرد سرپرست که قرار است روز امتحان متن را بخواند تمرین کند . در این باره از مرکز برگزاری آزمون سوال بفرمایید .
۳-تمهیداتی برای آزمون گفتاری آیلتس
اگر برای داوطلب زمان طولانی تر از زمان معمول به طول می انجامد که چیزی بگوید و یا آنچه دیگران می گویند را درک کند ، می تواند درخواست زمان بیشتری را برای به اتمام رساندن آزمون داشته باشد . به داوطلب اجازه استفاده از زبان اشاره در آزمون گفتاری داده نمی شود .
۴ -معافیت ها و گواهی های تاییدی
اگر داوطلب مشکلات حاد شنوایی و گفتاری دارد و موارد ذکر شده در قسمت بالا برایش کافـــــی نیست و برای مثال توانایی لب خوانی ندارد می تواند برای آزمون شنــــــــوایی و گفتــــــاری درخواست را قبل از برگزاری آزمون ارائه دهد .
برای آزمون آیلتس ، داوطلب می تواند از یک یا دو مورد امتحــــــــــانی معاف باشد . به داوطلب براساس عملکرد دیگر قسمت های آزمون نمره داده می شود و موارد معاف شده با نمره ارائه می گردند و در نمره کل آزمون آیلتس داوطلب محاسبه می شود .
شرایط خاص جسمی آزمون آیلتس
افراد شرایط خاص جسمی چگونه میتوانند در آزمون آیلتس شرکت کنند؟
آیلتس به منظور اطمینان از ارزیابی دقیـــــــــــق توانایی زبانی همه داوطلبان به صورت عادلانه و هدفمند خدمات جامعی برای داوطلبانی که شرایط خاصی مانند موارد زیر را دارند فراهم میکند:
مشکلات بینایی ، مشکلات شنـــــوایی ، مشکلات مکالمه ، مشکلات یادگیــــری خاص مثل عدم تمرکــز ، عدم توانایی در نوشتن ، وضعیت پزشکی مانند دیابت.
داوطلبان آیلتس برای موارد بالا گزارش پزشکی /گزارش تشخیصی تهییه کنند.
برای داوطلبانی که شرایط خاص دارند امکاناتی مثل موارد زیر فراهم میشود:
-
برای کسانی که ضعف بینایی دارند سوالات به صورت درشت چاپ میشود؛
-
رای داوطلبانی که در خواندن مطالب مشکل دارند وقت اضافی در نظر گرفته میشود؛
-
برای کسانی که نابینا هستند سوالات به صورت خط بریل چاپ میشود؛
-
برای کسانی که دارای شنوایی کم هستند سوالات شنیداری به صورت نوشته در نظر گرفته میشود؛
-
استفاده از منشی برای کسانی که قادر به نوشتن مطالب نیستند (کسی که پاسخ شما را مینویسد)؛
در آزمون های TOEFL و GRE برای شرکت کنندگانی کهDisabilities یا Health-related Needs دارند، تمهیداتی اندیشیده میشود. درمورد آزمونهای TOEFL و GRE میتونید به وبسایت زیرهم مراجعه کنید؛
https://www.ets.org/toefl/ibt/register/disabilities
همانطـــور که در وبسایت فــوق و فایل مربوطه ذکر شده، در آزمون TOEFL، برای شرکت کننـــــدگان ناشنوا، Oral Interpreter در نظر گرفته میشود.
For TOEFL IBT® Test only
Listening section omitted**
Speaking section omitted***
Extended time for spoken responses****
* only applicants who are blind or have low vision ** only applicants who are deaf or hard-of-hearing
*** only applicants who are deaf or hard-of-hearing or have speech disabilities
**** only applicants who have speech disabilities
شرایط ویژه شامل چه امکاناتی میشه :
زمان اضافه برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارن.
زمان اضافه برای افرادی که احتیاج به دارو یا رسیدگیهای پزشکی در طول آزمون دارن.
افراد نابینا که احتیاج به برگههایی با خط بریل دارن.
سیدیهای خاص لیسنینگ با استاپ و پاز برای افراد خاص.
ورژن لب خوانی برای قسمت لیسنینگ.
برگههایی با چاپ بزرگ و یا خط بریل برای قسمت لیسنینگ آزمون آیلتس.
چنانچه شما جزو این افراد هستین میتونین درخواست متریال ویژه بدید.
– شرایط ویژه برای افرادی که مشکل بینایی دارند:
-زمان اضافه
– کمک برای خواندن سوالات
-کمک برای نوشتن Writing
-برگه امتحان با خط بریل
– برگههای چاپ شده در سایزهای بزرگ
– متریال ویژه برای بخش Listening: تایم اضافه به همراه استاپ و پازهایی بیشتر برای افزایـش تایم نوشتن برای کسانی که بسیار کم بینا هستن و نیاز به زمان بیشتری در هر قسمت لیسنینگ دارند.
-متریال ویژه برای بخشSpeaking: تایم اضافه برای خواندن و یا برگه هایی با چاپ بزرگ یا خــط بریل
– شخصی که برای شما بخواند و بنویسد.
– شرایط ویژه برای افرادی که مشکل شنوایی یا گفتاری دارند:
-درخواست برای سمعک، هدفون و یا امکانات خاص دیگه
-ورژن لب خوانی برای فایل لیسنینگ
-هماهنگیهای خاص برای قسمت اسپیکینگ
-معافیت از انجام هر بخش آزمون آیلتس
-شرایط ویژه برای افراد ی که مشکل یادگیری دارند:
-زمان اضافه
-تایم استراحت در اتاقی جداگانه
-تایپ کردن به جای نوشتن
– تبدیل صدای شما به نوشته از طریق خواندن. یعنی شما رایتینگ و یا جواب هاتون رو به علاوه علائــم و نشانهها رو به صورت شفاهی میگین و اونها روبرای شما به صورت متــن در میارن. در هنگــــــــام تایپ جوابهای شما اشتباهات شما هم به همون صورت تایپ میشن.
– کمک به شما برای نوشتن جوابه در برگه انسرشیت
-برگههای چاپ شده در سایزهای بزرگ
در شرایط عادی حتما حداقل سه ماه قبل از آزمون پیگیری شود و در شرایط فوق العاده باید حتما هماهنگی زمانی با مرکز آزمون صورت گیرد.
بررسی وضعیت دانشجویان معلول در دو دانشگاه کشور کانادا و آمریکا
یکی ازسایتـهای ثبت آمارهای جهانی با نام WD تعداد احتمالی و تقریبی معلولان در کشور ایران را 607 هزار و 528 از میان جمعیت 67 میلیونی اعلام کرده است که در میان اقشار و حرفه های مختلف در حال زندگی هستند.
با این حال تحقیق و گردش در میان سایت دانشگاههای مختلف دنیا میزان ارزش و احترام و تسهیلاتـی که چنین کشورهایی برای این افراد در میان دانشجــــویان در نظر می گیرند را آشکار می کند. در اکثـــــــــر دانشگاهها از قبیل دانشگاه کوئینز در کانادا و دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده بخشی مجزا به دانشجویان معلول اختصاص داده شده است تا این دانشجویان متناسب با نوع معلولیت خود بتوانند از خدمات آموزشی، بهداشتی و خوابگاهی استفاده کنند.
تمامی حقوق دانشجویان معلول، وظایف آنها و وظایف مسئولان و اساتید دانشگاه در برابر این دانشجویان به صورت کتاب قانونی در دانشگاه کوئینز کانادا موجود بوده و تمامی افراد موظف به رعایت این قوانین هستند
در دانشگاه کوئینز دانشجویان معلول حق دارند به دوره های تحصیلات پیشرفته دسترسی داشته و متناسب با نوع معلولیت تحت آموزش قرار گرفته و در مکان متناسب ساکن شوند. در این دانشگاه مسئولان موظفند تمام تلاش خود را در رعایت حقوق این دانشجویان صرف کرده و از عقب ماندگی و یا عدم درک مفاهیــم به دلیل معلولیت آنها جلوگیــــــری کنند. تمامی حقوق دانشجویان معلول، وظایف آنها و وظایف مسئولان و اساتید دانشگاه در برابر این دانشجویان به صورت کتاب قانونی در دانشگاه موجود بوده و تمامی افـــــــراد موظف به رعایت این قوانین هستند.
این دانشگاه ماموریت و هدف نهایی خود را حمایت از دانشجویان معلـــــــــول در تحصیل و کسب نمرات مناسب و شایسته اعلام کــــــــــرده است. بالغ بر هزار و 300 دانشجو تحت این شرایط در هر ترم در این دانشگاه تحصیل کرده و تا کنون بالغ بر 3 هزار دانشجوی معلول از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
خدمات این دانشگاه در گروههای خدمات برای ناشنوایان و کم شنوایان، خدمات برای افراد ناتوان حرکتی و مرکز فوق پیشرفته تقسیم می شود. در عین حال دانشجویان از خدمات معاینات پزشکــــــــــــی دوره ای برخوردارند تا در صورت نیاز نوع خدمات آموزشی آنها متناسب با نیازهای آنها تغییروانطبــاق داده شود.
پرستاری، مشاوره های مخصوص آموزشی، پارکینگهای مخصوص، خوابگاه های مخصـــوص و کمک هزینه های تحصیلی از دیگر خدمات این دانشگاه برای دانشجویان معلول است. مرکز فوق پیشــــرفته این دانشگاه نیز یکی از مراکز قابل توجه است. در این مرکز تمامی تجهیـــــــزات الکتریکی مورد نیاز برای تحقیقات و آزمایشها متناسب با نوع معلولیت افراد تهیه شده است.
کارگاهها و میزهای قابل انطباق، رایانه های قابل انطباق و دســــــــــترس اپل، تجهیزات و نـرم افزارهای ارتباطی قابل انطباق، تجهیزات و صفحه کلیدهای مخصوص خط بریل، نرم افزارهای ترجـــمه خط بریل، تجهیزات تشخیص کاراکترهای نوری برای خواندن و نوشتن، نرم افزارهای تشخیص صوت و صدا و نرم افزارهای پیش بینی لغات از جمله تجهیـــــــــزاتی هستند که فرایند تحصیل و تحقیق را برای دانشجویان با ناتوانی های مختلف تسهیل می کند.
دانشگاه ویندزور نیز برنامه های مفصلــی برای دانشجویان معلول ارائه کرده است. افراد با ناتوانی هایی در بینایی یا شنوایی، درک و حرکت و همچنین مبتلایان به بیماری های مضـــــمن تحت حمایت این برنامه های آموزشی دانشگاه خواهند بود. به گفته مقامات این دانشگـــــاه برنامه حمایت از افراد معلول با هدف به حداقل رساندن تاثیر ناتوانی های موجود بر روند تحصیل و یادگیری آنها ارائه شده است.
در این دانشگاه نیز مشاوره های تحصیلی متناسب با نوع معلولیت، شیوه های آموزشی مناسب و استـفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات منطبق با شرایط فرد دردسته بندیهای برنامه حمایتی ازافرادمعلول قرار دارد.
تسهیلات اقتصادی ویژه ی معلولین
اینجا همه ی کانادایی ها ٬ همه ی افراد مقیم و همه ی کســـــانی که به هر نوعی اجازه ی اقامت دارند ٬ از یک بیمه ی قوق العاده بهره مند هستند به نام بیمه ی OHIP . البته این نام بیمه مال ایالت اونتاریـو است یعنی اون O اولش اشاره به اونتاریو داره اما تک تک ایالت ها بصورت جداگانه بیمه ای مشابه کـــارکرد اوهیپ را دارند .
این بیمه ٬ تقریبا تمام هزینه های آزمایشگاهی٬ ارزیابی ٬ درمانی ٬ تجهیزات درمانی و … را برای مراجع بطور صد در صد پوشش می دهد .
در کنار این مورد ، برای معلولین بیمه ی دیگری نیز صادر می شود به نام ODSP که این بیمه دیـــــگر آنچنان جامع و کامل است که باورش سخت است . از حمایت مالی تا کاریابی تا کمک به فـرد در جا افتادن در کاری که انتخاب کرده تا تقبل تمامی هزینه های درمانی و توانبخشی و خرید تجیهزات ٬ ویلچر و عصا و عینک و سمعک و رعایت مسائل ارگونومیک در محیط منزل ومحیط کار و …فراهم می گردد.